“Proposen canviar el polèmic ramal de 400 kV a Riudarenes per parcs solars”. Diari de Girona

Un estudi conclou que el polèmic ramal dels 400 kV a Riudarenes serà una «inversió imprudent» i proposa substituir la línia per una xarxa de parcs solars a la comarca. L’informe, que porta el segell del Consell d’Inciatives Locals per al Medi Ambient (CILMA) i on hi ha representants d’ajuntaments, consells comarcals i la Diputació, assegura que les plaques fotovoltaiques generarien prou energia per abastir el Tren d’Alta Velocitat i que, a més, evitarien haver d’aixecar 17 quilòmetres de MAT pel mig de les Guilleries.

El document del CILMA agrupa tres estudis en un. El primer, fet per la consultoria ambiental Ecoserveis, se centra a analitzar la necessitat del ramal dels 400 kV i en proposa alternatives. El segon duu la signatura de la Universitat de Girona i avalua l’impacte econòmic i ambiental que tindria la línia de Riudarenes. I el tercer, que és el que inclou els altres i extreu conclusions, l’ha redactat l’empresa Most Enginyers SL.

D’entrada, l’informe ja deixa clar que les previsions de demanda elèctrica que van justificar tot el projecte de la MAT, i que es van fer l’any 2005, avui dia són «del tot obsoletes». I que, per tant, no serveixen per tirar endavant el polèmic ramal dels 400 kV. «Amb les noves injeccions d’energia a Bescanó i Santa Llogaia s’ha incrementat la potència disponible a les comarques gironines per fer front a puntes de demanda i contingències diverses», indica l’estudi. I hi afegeix: Per altra banda, la demanda energètica ha decrescut aquests darrers anys per la crisi econòmica».

A partir d’aquí, l’informe del CILMA entra de ple a analitzar les característiques del ramal. Ho fa a partir del projecte inicial presentat per Red Eléctrica, que en situa l’inici a la torre 134 del tram Vic-Bescanó. Des d’aquí, el ramal dels 400 kV s’estén al llarg dels 17,1 quilòmetres que el separen del futur parc elèctric de Riudarenes, on hi haurà una subestació de la MAT, una altra d’Adif -ja construïda- i una tercera d’Endesa.

L’estudi subratlla que tirar endavant el ramal dels 400 kV serà «una inversió imprudent», tant per motius purament energètics com també ambientals. Segons recull el document del CILMA, la línia que es vol estendre fins a Riudarenes tindrà capacitat per transportar 2.441 MVA (megavolts amper), cosa que es considera «del tot desproporcionada» per cobrir la demanda d’energia tant del TAV com de les llars.

A més, l’estudi també recull que s’ha de tenir en compte que ara la MAT ja creua la demarcació de punta a punta (amb el Vic-Bescanó-Santa Llogaia). I que les línies de 132 i 110 kV que se’n nodreixen «se suposa» que ja cobreixen les necessitats energètiques del territori.

Pel que fa als motius ambientals, l’informe del CILMA rebutja de totes totes que es construeixi el ramal de Riudarenes, tant aeri com soterrat. No només perquè s’afectarien boscos (suredes, alzinars i rouredes) sinó també rutes migratòries d’aus com el xoriguer, l’esparver cendrós o l’oreneta i hàbitats d’altres espècies com la tortuga d’estany.

L’estudi conclou que la necessitat del ramal de Riudarenes no està justificada. I per això, proposa un model alternatiu als 400 kV: instal·lar una xarxa de parcs solars a la comarca. Una opció que, a part de ser sostenible, l’informe assegura que «permetria cobrir l’increment de la demanda» i acostar la generació d’energia neta al territori. La proposta, que la consultoria Ecoserveis desenvolupa en detall, subratlla que les plaques solars es podrien situar directament al terra o bé en teulades de fàbriques i edificis. «Un dels seus principals avantatges és que les hores de major consum coincidirien també amb les de major producció; d’aquesta manera, s’adaptarien a les hores punta», indica l’informe del CILMA.

Estalvi amb els parcs solars

A més, l’estudi també diu que els parcs solars generarien «importants estalvis», perquè evitarien haver de comprar l’electricitat al sistema (la generació seria local). Per exemplificar-ho, l’informe del CILMA ho fa a través d’un cas pràctic.

«Segons els càlculs realitzats, si la Selva generés un 10% de l’electricitat amb plaques solars, caldria invertir entre 101 i 142 milions per instal·lar els parcs», indica l’estudi. I hi afegeix: «Tot i això, l’estalvi anual estimat per no haver de comprar aquesta energia s’estima en 28 milions d’euros; és a dir, que la inversió es recuperaria aproximadament en cinc anys».

L’informe del CILMA conclou que la xarxa de parcs solars «garantiria una producció d’electricitat suficient per pal·liar les necessitats locals, incloent les del TAV, sense necessitat d’implantar el nou ramal». Aquest estudi, ara, s’haurà de contraposar amb un altre: el que ha encarregat la Generalitat al Col·legi d’Enginyers dseguint el mandat del Parlament.

enllaç notícia

thumb_474__4

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s