NOU ESTUDI SOBRE LES ALTERNATIVES A LA MAT.

Un estudi encapçalat pel Consell d’Iniciatives Locals per al Medi Ambient de les Comarques de Girona (CILMA), amb la col·laboració de la Universitat de Girona, Most Enginyers i Ecoserveis mostra les opcions al traçat projectat de la línia de molt alta tensió. Continuen sent necessaris més línies de transport a 400kV a les comarques de Girona? És necessari el ramal de Riudarenes i la seva subestació?

En general, l’energia elèctrica necessària per suplir demandes locals es pot aconseguir de diferents maneres. Es pot reforçar la potència de l’energia elèctrica produïda a les grans centrals de producció i transportada fins als grans centres de consums (generalment allunyats d’aquesta producció) a una tensió molt elevada per minimitzar les pèrdues energètiques generades al llarg del recorregut i posteriorment transformar l’energia a tensions inferiors (subestacions de transformació) compatibles amb la xarxes locals de mitjana/baixa tensió.

Una altra alternativa possible i poc promoguda en el nostre país, és la de produir localment l’energia elèctrica necessària i suficient pel consum local injectant-la a la xarxa preexistent de distribució, minimitzant la implantació d’aquestes infraestructures tan polèmiques com les de la MAT.

La demanda energètica de Girona, 10 anys després

Segons alguns estudis de la passada dècada – avui en dia considerats obsolets – es concloïa la necessitat de reforçar l’alimentació elèctrica a les comarques de Girona. Un dels estudis més citats que justificava, entre altres, aquesta necessitat era l’estudi encomanat pel Departament de Treball i Industria de la Generalitat de Catalunya l’any 2005 a l’enginyeria SENER.

En base a les necessitats i mancances calculades l’any 2005 en aquest estudi, es va executar a les comarques gironines la línia de transport d’energia elèctrica de Molt Alta Tensió aèria, doble circuit de 400kV, en corrent altern entre Bescanó i Santa Llogaia (anomenada popularment com la “MAT”), i també posteriorment la interconnexió elèctrica de MAT amb França (Tram Santa Llogaia – Baixàs, que finalment es va executar integralment de forma soterrada en corrent continu en ambdós costats de la frontera). Ambdues noves línies de transport de MAT es troben actualment en servei.
Amb les noves injeccions d’energia a Bescanó, La Farga (abans denominada com a Subestació de Ramis), i a Santa Llogaia, es pot afirmar que des del 2005 ja s’ha incrementat la potència disponible a les Comarques de Girona per tal de fer front a les situacions de puntes de demanda i de contingències vàries. Així que ja podem afirmar que la situació de carència elèctrica general a les comarques gironines identificada l’any 2005 ja no és la mateixa, i tampoc ho és a l’àrea d’influència del ramal de Riudarenes.

El ramal de Riudarenes

La totalitat de les alternatives plantejades durant el procés d’avaluació ambiental del ramal de Riudarenes es centraven en la implantació d’una nova línia de transport de MAT, aèria, soterrada i mixta sense plantejar cap altra alternativa a la problemàtica i a les “mancances” detectades aleshores.
Donat que la xarxa de transport d’energia elèctrica de les Comarques de Girona ja s’ha reforçat i que existeixen línies de distribució disponibles a tot el territori, es considera adient considerar solucions de producció local d’energia i particularment d’energia elèctrica com a alternativa al ramal.

Aquesta opció no es va oferir durant el procés de tramitació i considerem que és una alternativa que es podria adaptar plenament a les necessitats de la xarxa, així com a les condicions actuals d’aquesta.

Descens en la demanda

Per altra banda, la demanda energètica a Catalunya ha decrescut aquests darrers anys degut a la crisis econòmica en la qual encara està immers el país, així que les previsions que se’n feien aleshores – incloent els escenaris més pessimistes de creixement -superaren la realitat dels consums reals dels darrers anys. També, els objectius que fixa la Unió Europea i les seves polítiques energètiques actuals van cap a l’increment de l’eficiència energètica i per tant cap a la limitació del creixement energètic, preveient que les previsions i els números que es va fer fa 10 anys – quan es va plantejar la “MAT” i el “ramal de Riudarenes” – han quedat com a mínim obsolets.

Una alternativa a la MAT

Segons mostra l’estudi “Treballs relatius als projectes executius de la Línia de MAT d’entrada i sortida a Riudarenes de la Línia de 400kV Vic -Bescanó i de la subestació 400kV de Riudarenes-. Valoració dels impactes de l’execució i proposta d’alternativa de producció local d’energia elèctrica mitjançant sistemes solars fotovoltaics”, avui disposem de tecnologies (amb qualitat i cost) que permeten cobrir augments de la demanda elèctrica (o cobrir parts creixents de la demanda actual) sense necessitat d’haver de recórrer a les cares i vistoses línies de molt alta tensió, per abastir zones de població.

La generació distribuïda d’electricitat a partir de la captació de l’energia solar, permet cobrir increments de la demanda d’electricitat (o parts creixents de la demanda present) de les poblacions afectades per la línia de Molt Alta Tensió Bescanó-Riudarenes, proposada per REE. Les superfícies necessàries són a l’abast i també ho són els costos, per tant, no té cap justificació social voler construir el ramal de la línia MAT Bescanó-Riudarenes.

A més a més, es podria considerar que inversions en línies de molt alta tensió són inversions imprudents, doncs impedeixen de-facto, tot posant través, que el sistema elèctric que hem heretat del segle XX, evolucioni cap a la generació i ús distribuït de l’energia elèctrica que, sens dubte, acabarà dominant en el segle que vivim, com es pot deduir de les tendències que es van imposant a diferents països, regions i ciutats del món.

Descarrega’t l’informe :

http://www.cilma.cat/wp-content/uploads/2015/06/INFORME%20_REV9.compressed.pdf

noalamat-750x350

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s