article diari de Girona : “9.180 tones d´innovació tecnològica”.

Comença a arribar en bobines de 80.000 quilos el cablejat del tram soterrat de la MAT

Mai s’havia fet. La decisió de soterrar la MAT per creuar els Pirineus va obligar a buscar una nova alternativa per transportar tanta energia per sota terra i amb tanta longitud. Prysmian i Inelfe van trobar la solució amb un cable que ha obligat a fabricar bobines que arriben a pesar 80 tones, que porten fins a 2.000 metres de cable, del qual cada metre pesa uns 34 quilos. El procés està ara en fase final i el cable ja s’ha començat a portar cap al territori. ROBERT VAN EECKHOUT | GRON (FRANÇA)

Els camions ja han començat a portar el cable del tram soterrat de la MAT perquè els operaris el comencin a col·locar a les rases entre Santa Llogaia i la Jonquera. Ho fan de mica en mica. Cada bobina de cable, d’aproximadament 1.800 metres, pesa 80 tones i requereix un camió dissenyat especialment que tarda uns 15 dies a fer el transport. La previsió és que tot pugui estar enllestit a mitjans d’octubre, per començar llavors un període de proves que conclouria al maig del 2015, quan Red Eléctrica i RTE volen que la MAT estigui ja a ple rendiment.

cable soterrament

El cable ja arriba, però darrere de la seva implantació hi ha tot un procés que va començar a investigar-se entre els anys 2008 i 2009. La decisió de soterrar el tram transfronterer de la MAT va obligar a buscar una fórmula que permetés transportar l’alta tensió per sota terra, amb un cable que encara no s’havia concebut. El soterrament feia necessari transformar el corrent altern de 400 kV del tram aeri en corrent continu de 320 kV per sota els Pirineus. “La primera vegada que es transporta tanta potència en un cable”, segons explicava Yves Decoeur, Director General d’Inelfe (empresa formada per Red Eléctrica i RTE per fer la interconnexió).

Des d’aquesta societat remarquen que la interconnexió amb aquest cable és única al món, ja que és la primera vegada que es pot fer un recorregut tan llarg amb tan pocs enllaços entre els diferents trams de cablejat. Aquest va ser, precisament, un dels requeriments d’Inelfe a l’hora d’adjudicar la fabricació del cable. Segons Decour, l’objectiu era reduir al màxim el nombre d’enllaços perquè són “els punts més dèbils” del cablejat, allà on hi pot haver pèrdues importants de potència. Calia, doncs, que els trams de cable fossin quant més llargs millor. “Ara s’arriba a unes longituds de cable de 1.800 o 2.000 metres, però pensàvem que de mitjana seria la meitat”, destacava.

En total, el soterrament requerirà la construcció de 19 enllaços al costat espanyol, tres al túnel transfronterer, i 15 a França. Tot això per acabar connectant 65 quilòmetres per on passen quatre cables (dos d’anada i dos de tornada), amb 270 quilòmetres de cablejat en total. Tot això es porta cap al territori amb unes 150 bobines, de les quals ja han arribat un 60%.

Tecnologia puntera

L’origen d’aquesta innovació es troba a la seu de Prysmian, a la localitat de Gron, França. Aquesta companyia fabrica a l’any més de 30.000 quilòmetres de cables de diferents característiques, segons dades del 2013. Fer aquest nou cable va obligar a l’empresa a ampliar la superfície de la seva fàbrica, millorar la maquinària, experimentar amb bobines més grans (passant de 40 tones de cable i bobina a 80 tones), reforçar el terra per suportar-ne el pes, i portar nous camions que fossin capaços de transportar i descarregar adequadament el producte.

El procés de fabricació d’una sola bobina dura aproximadament uns tres mesos. Comença amb la formació d’un eix de sis sectors de fils de coure per conduir l’energia, que tot seguit es cobreix amb una capa gruixuda de material aïllant. Un cop finalitzada aquesta fase, aquest cor del cable es passa entre 50 i 60 dies en un forn d’entre 80 i 90 graus, un procés obligatori per eliminar gasos que es formen en l’aïllament, i que potencialment podrien reduir la vida funcional del cable, que és d’uns 40 anys.

En les darreres etapes es cobreix aquest cor aïllat amb una placa d’alumini i posteriorment amb una capa negra de polietilè. Tot plegat acaba formant un cable d’uns 10 centímetres de diàmetre, del qual cada metre pesa uns 34 quilos. Aquest s’acaba enrotllant en unes bobines que permeten portar entre 1.800 i 2.000 metres de cable i que pesen unes 80 tones cadascuna.

Després de passar per un període de proves elèctriques, cada bobina es transporta amb un camió especial d’entre 35 i 37 metres de longitud, amb 5 eixos frontals i 4 a darrere que incorporen un sistema que també permet descarregar el producte sense necessitat d’utilitzar una grua. Aquests tarden aproximadament uns 15 dies des de la sortida de la fàbrica fins a arribar al punt on s’ha de col·locar.

Des d’Inelfe i Prysmian destaquen que aquesta tecnologia és totalment innovadora en el sector i que mai abans s’havia fet un cable soterrat amb aïllament d’aquestes característiques. A dia d’avui, a més d’utilitzar-lo a la interconnexió d’Espanya amb França, també es vol utilitzar per una interconnexió de França amb Itàlia i també al canal de la mànega.

Acabat a mitjans d’octubre

Al 2012, es van fabricar 103 quilòmetres del cable de la interconnexió, al 2013 157 i durant el 2014 s’acabaran de fer els 10 restants. De moment, a territori gironí ja han arribat quatre bobines, i ja s’ha fet l’estesa d’uns 5 quilòmetres de cable. La rasa per on ha de passar ja està gairebé tota preparada, però encara falta superar el tràmit de les actes d’ocupació pendents que es faran a finals d’aquest mes. Al tram francès ja gairebé s’ha conclòs i tan sols fa falta fer alguns dels enllaços. Amb aquest ritme de treball, Red Eléctrica i RTE confien que a mitjans d’octubre ja tindran tota l’obra enllestida, i que al maig podrà funcionar a ple rendiment amb la resta de trams de la MAT.

Enllaç notícia Diari de Girona

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s