Article Directa “Enginyeria contra la MAT”

logodirecta

PERE FUSTER / @PEFUSTER | 09/01/2014

Els operaris de Red Eléctrica que van arribar el dimecres al matí a Fellines acompanyats per diverses dotacions d’anti-avalots no esperaven una rebuda cordial. Havien de posar els fonaments de la torre 66 de la MAT, que es troba en un dels punts més calents de la línia, a tan sols disset metres d’una casa habitada. A l’indret exacte on s’havia d’aixecar la torre hi havia, des de feia setmanes, una caravana d’allò més sospitosa. El que els operaris no es podien imaginar de cap manera és que la caravana era la porta d’entrada a un túnel de deu metres que conduïa a un cotxe dins del qual hi havia una persona encadenada a un bidó de ciment. 

Imatge del document que va fer servir la plataforma per dissenyar l'acció de desobediència civil

Imatge del document que va fer servir la plataforma per dissenyar l’acció de desobediència civil

Poques vegades s’ha vist una acció de desobediència civil tan espectacular com la de Fellines. En altres països no és estrany que una persona s’encadeni a un bidó per aturar un projecte. Ara bé, cal un atreviment i un originalitat inusuals per atrinxerar-se dins d’un Volkswagen Golf a tres metres sota terra. La gesta de Fellines tan sols està a l’abast d’un grup de persones molt audaç i amb molta experiència en altres accions de desobediència civil.

L’acció es va començar a planejar l’agost passat, durant una acampada de protesta contra la MAT. Les activistes van passar dies sencers discutint el desafiament tècnic i els riscos que corrien. Després d’aconseguir els materials necessaris, una vintena de persones van participar en la construcció final, que va durar 12 hores, gairebé les mateixes que van tardar els bombers a excarcerar el Víctor Manuel Cánovas. A mitjans de novembre tot estava a punt per l’arribada dels operaris de Red Eléctrica. Des de llavors, el Víctor dormia cada nit a la caravana, esperant el moment d’entrar dins del túnel.

Dues zones de seguretat

El muntatge, digne d’un manual d’enginyeria, volia protegir la integritat del Víctor i, al mateix temps, obstaculitzar la feina de qui pretengués alliberar-lo. L’objectiu principal consistia en impedir que l’equip de rescat pogués excarcerar el Víctor sense desenterrar el cotxe. Amb aquesta idea, es va construir un túnel de 10 metres i es va enterrar el bidó de ciment sota el cotxe. El braç del Víctor estava encadenat al bidó a través d’un forat als baixos del cotxe. Els accessos a la caravana es van reforçar per evitar que la policia pogués arrestar el Víctor abans d’encadenar-se.

Per minimitzar riscos, la plataforma va construir dues zones de seguretat dins del túnel. Segons les responsables del muntatge, aquestes zones haurien pogut suportar el pes d’una màquina treballant a la superfície. De la mateixa manera, també es va apuntalar la carrosseria del cotxe amb fustes i es van protegir els vidres amb matalassos.

Malgrat aquestes previsions, durant el rescat es van cometre algunes temeritats que podien haver acabat en tragèdia. Una màquina excavadora va treballar a la zona a les palpentes, guiada únicament per les indicacions d’un mosso que estava en una de les zones de seguretat del túnel. En cas que la màquina s’hagués situat per accident damunt el cotxe, el Víctor hauria quedat esclafat. D’altra banda, els moviments de terra també podien haver desplaçat el vehicle, cosa que hauria seccionat el braç del jove.

De fet, les activistes no preveien que les màquines poguessin treballar a la zona. Estaven convençudes que l’equip de rescat, després de descobrir el muntatge, utilitzaria per prudència el pic i la pala. Quan les manifestants que s’agrupaven fora del cordó policial van veure que una excavadora s’apropava a la zona es van viure instants d’extrema tensió, perquè es va témer que el terra cediria.

Un altre aspecte crític fou la comoditat i l’autonomia del Víctor. El noi disposava d’aigua, fruits secs i aliments dolços que podia ingerir amb la mà que tenia lliure. A més, el cotxe estava airejat gràcies a un ventilador connectat a un tub de plàstic d’uns vint metres de llarg. Aquest tub, juntament amb un walkie-talkie, permetia la comunicació entre el Víctor i les manifestants de l’exterior.

Polèmica per la intervenció dels bombers

Tot plegat estava pensat per presentar una resistència de 24 hores. Finalment, però, el rescat es va realitzar amb més rapidesa de la prevista i els bombers van excarcerar el Víctor passades les set de la tarda, onze hores després d’introduir-se dins del túnel i quan ja queia negra nit. L’actuació dels bombers va generar, per cert, molt malestar entre les manifestants, que consideraven que aquesta no era la seva tasca. Un altre aspecte polèmic va ser la utilització de serres radials per trencar el ciment. Aquestes serres provoquen guspires que, en contacte amb la gasolina, podien incendiar el cotxe. Representants del cos de bombers han assegurat, tanmateix, que les eines que es van fer servir no representaven cap risc pel Víctor.

Ara caldrà esperar les conseqüències de la gosadia de les activistes. En una concentració celebrada ahir a Girona, i enmig d’un desplegament policial absolutament excepcional, un portaveu de la plataforma va explicar que els mossos han imputat Víctor Manuel Cánovas per desordres públics, coaccions i resistència a l’autoritat. A més, dues persones que es manifestaven prop de la torre, en una propietat privada, van acabar el dia amb el braç trencat degut a les càrregues policials. Passi el que passi a partir d’ara, tanmateix, el que és innegable és que la Plataforma No a la MAT va fer dimecres passat una demostració d’enginy, coherència i valentia que no s’oblidarà fàcilment.

Article Directa

Advertisements

One response to “Article Directa “Enginyeria contra la MAT”

  1. Retroenllaç: Vecinos de Girona se oponen a la alta tensión | Los antisistema son:·

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s