Red Eléctrica preveu aixecar 75 torres de la MAT entre Santa Llogaia i Bescanó

La companyia ha signat acords d’expropiació amb el 95% dels propietaris afectats

ACN |  La primera torre del tram aeri de la línia de MAT entre Santa Llogaia d’Àlguema i Bescanó ja comença a ser una realitat. Aquesta setmana Red Eléctrica ha començat a aixecar les torres, que tenen una base de 10 metres per 10 metres i una alçada d’uns 55. La primera, la torre 104, està situada a l’Alt Empordà, al costat de l’autopista i de la línia del TAV. En total, al tram hi haurà 115 torres i la companyia preveu construir-ne 75 aquest any. Red Eléctrica ha signat acords d’expropiació amb el 95% dels propietaris afectats. La companyia manté la previsió que tota la línia entri en funcionament a principis del 2015. La part més endarrerida és el ramal de Riudarenes, pel qual encara no tenen permisos.

A mitjans maig, Red Eléctrica va començar les obres del tram aeri de la MAT que s’estén entre Bescanó (Gironès) i Santa Llogaia d’Àlguema (Alt Empordà). Allà on ja hi havia acords amb els propietaris afectats, van començar a excavar el terreny i a fer la cimentació de les bases que han d’aguantar les torres. Per començar a construir les torres encara faltava un tràmit, que el Consell de Ministres aprovés definitivament el projecte i el declarés d’utilitat pública.

Des de fa una setmana, operaris de Red Eléctrica han començat a aixecar les estructures de ferro. La primera està situada a Santa Llogaia d’Àlguema, al costat de l’N-II, l’autopista AP-7 i la via del Tren d’Alta Velocitat (TAV). En total, a tot el traçat hi haurà 115 torres, separades per 500 metres. Cada torre mesura uns 55 metres d’alçada i triguen dues setmanes en construir-la. L’han de muntar peça a peça i en alçada, com si fos un mecano gegant, perquè pesa tant que no hi ha cap grua que la pugui aixecar si la construeixen en horitzontal a terra.

torre 104

El delegat de Red Eléctrica a Catalunya, Lluís Pinós, ha explicat que preveuen tenir construïdes 75 de les torres aquest any perquè les feines de construcció es fan de forma simultània en diferents punts i que estigui tot acabat -cablejat inclòs- a principis del tercer trimestre del 2014.

Pinós ha detallat que la companyia ha signat acords d’expropiació amb el 95% dels 400 propietaris afectats. Amb els que falten, el 5%, tenen intenció d’arribar a un acord per evitar que hagi de ser una expropiació forçosa, tot i que podrien fer perquè la línia té projecte aprovat i està declarada d’utilitat pública. “Seguim negociant i esperem tancar acords amb tots, però sinó obriríem un procés d’expropiació per a la mitja dotzena de casos que no puguem arribar a acords mutus”, ha detallat Pinós.

Un cop la línia aèria estigui construïda, començaran les proves de tensió de la línia, de la interconnexió i de les estacions conversores. “El calendari que tenim sobre la taula és tenir-ho tot en marxa el primer semestre del 2015”, ha explicat Pinós que assegura que les obres avancen a bon ritme i mantenen el termini previst.

El 50% de la rasa, feta

Entre Bescanó i Santa Llogaia, a més, la construcció dels 400 kV també s’aprofitarà per compactar dues línies de menor tensió que hi ha a la zona: la de 220 kV que va de Bescanó a Sant Julià de Ramis (Gironès) i la de 132 kV que s’estén des d’aquest punt fins a Santa Llogaia. Pinós ha explicat que no desmantellaran les línies ja existents fins que la MAT estigui plenament operativa.

Paral·lelament a la construcció del tram aeri, els treballs en la interconnexió soterrada també van avançant. Segons ha explicat Pinós, el 50% de la rasa està construïda i la perforació del túnel va acabar a l’abril. “Al túnel ja estem muntant les instal·lacions interiors i les obres a la part francesa també avancen a bon ritme”, ha explicat el delegat de REE a Catalunya.

En total, el túnel de la MAT té 8,5 quilòmetres i la previsió és que a finals del 2013 els operaris ja hi hagin col·locat els 240 quilòmetres de cable que discorreran pel seu interior. Des de Santa Llogaia i fins a la Jonquera, la MAT creuarà l’Alt Empordà mitjançant una rasa. En total, tindrà 30 quilòmetres, passarà per onze municipis i creuarà unes 300 propietats (que comprenen tant camps de conreu com camins rurals).

El ramal de Riudarenes, el més endarrerit

A principis de juliol, el Ministeri d’Indústria també va donar llum verd a Red Eléctrica perquè construeixi el ramal i la subestació de la MAT a Riudarenes (Selva). De tot el projecte dels 400 kV a les comarques gironines, aquesta és l’obra que estava més endarrerida.

“Va una mica més retardat, considero que encara necessitem uns sis mesos per poder-hi treballar”, ha afirmat Pinós que afegeix, però, que és l’obra d’execució més curta. “Encara no tenim un calendari exacte per treballar-hi, però tenim l’obra sobre la taula”, ha remarcat el delegat de REE. Actualment, la companyia està modificant el projecte per incloure modificacions com a conseqüència de les al·legacions.

El ramal sortirà del tram Sentmenat-Bescanó (que ja ha entrat en servei), tindrà 41 torres i una llargada de 17,5 quilòmetres. La línia anirà a parar a la subestació de Riudarenes, que alimentarà la línia del TAV i permetrà reforçar el subministrament elèctric a la Costa Brava Sud.

Notícia del Diari de Girona

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s